fredag 31 augusti 2012

Gudomlig brownie med marshmallows och chokladkrisp

Happy day!
Igår gjorde jag Happy Cupcakes sjukt goda med päron och kardemumma (saftiga som få!) toppade med blommor och glada munnar ;) Recept kommer så klart. Men smaken är som baken, gillar man inte kardemumma eller päron ja då är de nog ingen hit ;)


Nu tänkte jag ge er receptet på kaloribomben jag gjorde för några dagar sen. Men tror mig det är värt att gå några extra kilometer ;) Pappa ringde mig på kvällen och halvt skrek,
Hanna chokladgrejen var helt sjukt god. Magisk! 
Ja, visst var den, kul att du också tyckte det! 
Sen säger pappa det han säger om 99% av allt han smakar,
men man kanske kunde ha haft lite bär till, kanske hallon. 
Han tycker allt smakar liiiiite bättre om man får några bär till. Så varför inte, självklart kan man värma hallon och ha i lite socker så blir det en smaskig hallonsås till :)
Kaka
200 g Marabous mörka choklad
200 g Marabous mjölkchoklad 
200 g smör
7 dl socker
8 ägg
3.5 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk salt

Marshmallows
Cirka 560 g minimarshmallows

Chokladkrisp
200 g Marabous mörka choklad
200 g Marabous mjölkchoklad
200 g smör
15 dl Rice krispies

1. Smält chokladen över vattenbad. Tärna smöret och lägg ner i chokladen, låt smälta samman.
2. Häll blandningen i stor buke eller skål och tillsätt socker. Låt svalna något. 
3. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda ner de torra ingredienserna och rör ihop med en slickepott. 
4. Bred ut smeten i en långpanna, 30x40 cm, som du klätt med bakplåtspapper. Jag använder bakplåtspapper på rulle och klipper bort en bit i hörnen så papperet blir slätt. 
5. Grädda kakan mitt i ugnen på 175 grader i cirka 25 min.
6. Ta ut kakan och sprid ut minimarshmallows över den. Grädda i ytterligare 5 min. Låt sedan svalan helt. 
7. Chokladkrisp Smält chokladen och smöret i vattenbad.
8. Blanda i Rice krispies och rör om. Bred ut blandningen jämt över kakan. 
9. Låt stå övertäckt i kylskåpet i några timmar. Den är lättast att skära kylskpåskall. Jag gjorde 4x5- 20 bitar. Som ni ser har det kommit choklad på marshmallowsen, vilket jag tror beror på att jag lät den stå framme cirka en timma innan jag skar den då jag helt enklat hade tänkt skära den men fick annat att göra innan!

Sen är det bara att njuuuuuuta :)


1 kommentar:

  1. Jag bakade den här i helgen och det blev rykande åtgång! Lite åt det för söta hållet kanske (som om det skulle vara ett problem egentligen :o), men kanske man kan dra ner på sockret lite i brownien nästa gång) men så otroligt gott och de olika konsistenserna; mjukt/kladdigt ner till, lite segt i mitten och krispigt på toppen.Stora som små slukade dem!

    Tack för en inspirerande blogg och underbara recept! //A manda

    SvaraRadera